2009-11-21

Dockan i onsdags

Var och körde på Dockan Comedy i veckan. Var lite otaggad innan, är lite trött och less så här års (November är snart slut. Halleluja).

Visste inte vad jag skulle köra, satte mig och grävde fram lite blogganteckningar från humorbloggen. Några korta grejer och en lite längre om Sverigedemokraterna. Och då började jag känna mig lite motiverad! Dels kul att testa nytt och dels kul att se om min åsiktshumor hade nåt att hämta.

Fick igång det bra med lite publiksnack inledningsvis, det där som kan krävas ibland för att tända publiken och skapa intresse. Sen när jag körde de korta skämten så funkade det sådär, men då började jag tjafsa med publiken "Jaha, här har man ansträngt sig!" med glimten i ögat och fick med mig folket i alla fall. Sällan jag börjar klaga på publiken när nåt inte funkar, men denna gången blev det så, och det blev rätt kul faktiskt. Ett av skämten resulterade i en underbar här-och-nu-grej, när jag frågade om vilka som rökte. Två längst fram började applådera, och jag började prata lite med dem. Så frågade jag om de var ihop, varpå båda började asgarva. Så berättade de att de var syskon. Då hör jag mig själv säga:
"Jag är från Norrland, det ena behöver inte utesluta det andra"
Och lokalen exploderar.
Jag glömde slutföra skämtet om rökning, och började istället prata om Vellinge. En ung kille var från Vellinge och jag retas lite med honom. Sen kommer jag in på materialet om Sverigedemokraterna. Det funkade också rätt bra, inte så mycket på grund av att materialet var högklassigt, utan för att jag fått tumme med publiken och också för att jag sa nåt viktigt med det. Var jättekul att uppträda denna kväll, lite av en vitamininjektion i höstmörkret.

Tack Dockan!

Inga kommentarer: