2011-12-13

Garva och PrickPrick

För en vecka sen var det onelinertävling på Garva, och jag hade återigen ynnesten att få sitta i juryn, denna gång tillsammans med Mattias Olsson och Johannes Finnlaugsson. Det var en ganska liten publik som letat sig dit, och det var väl ingen höjdarkväll i publikreaktioner räknat, men de var tillmötesgående och hade roligt trots att de var lite blyga. Jag försökte skaka liv i dem genom att ge dem lite nerv, berätta lite om att komikerna stod och svettades och passade på att fråga vilka som skulle våga kliva upp på scenen. En kille applåderade -han har kört på Garva en gång. En annan kille applåderade också och av någon anledning drog jag upp honom på scenen. Han körde en rolig historia och fick lite sympatier, och framförallt fick publiken lite mer känsla för prestationen att ställa sig där. En lång rad komiker ställde sen upp med sina bästa oneliners, och vinnaren blev Nils Lind, andrapristagaren Henrik Mattisson och tredjepristagaren Terese Lindqvist. Publikens pris gick till dansken Niels Forsberg.

I torsdags körde jag på PrickPrick, det var första gången jag var på Mejeriet i PrickPricks regi, men jag hann ju med några varv på salig insomnade klubben LUCK på nämnda ställe också. Jag hade skrivit lite nytt om Apple och en felsägning gav dessutom ett extra skämt... Jag fick med mig publiken fullt ut, vi dansade tillsammans i takt och jag hittade perfekt flow och tajming i materielet. Jag fick bra betalt på alla mina grejer, vilket kändes extra kul eftersom kvällen som sådan faktiskt hade varit rätt trög innan det var min tur att gå upp på scen. När det flyter på lite extra bra känner man sig som en gitarrsträng som vibrerar i samma frekvens som publiken och det blir en enda enhet av alltihop, en ljuvlig ton! Det blev en jättebra kväll allt som allt, och lite extra lyste Anders "Ankan" Johansson och Fritte Fritzson.

Inga kommentarer: