2010-12-14

Dubbelgig och Mässingshornet

I fredags gjorde jag två gig, var lite stress att ta sig mellan dem, men det ordnade sig och tidsmarginalen räckte till visade det sig. Första framträdandet var ett hundratal konsulter som skulle roas, de hade en temafest (what's the deal with temafester??). Med mig hade jag Mats Andersson som körde några tajta minuter efter att jag startat upp lite. Vi fick lite draghjälp också av en hygglig DJ som fixade med bra ljud och en bra presentation i början. Ljuset däremot lämnade en hel del övrigt att önska, men det var definitivt bättre än inget. Folk befann sig nån nivå ovanför salongsberusning och det var lite stimmigt, men jag lyckades få fokus i lokalen innan jag påade Mats, och när jag gick på sen igen hade jag bra lyssning. Det hände en hel del i publiken när jag körde, jag kunde jobba med publiken rätt mycket. Folk som utmärker sig och bidrar till showen på ett eller annat sätt. Extra kul var det när jag frågade om vilka killar som är bra på komplimanger, och en kille utmärker sig extra. Jag frågar vad han heter, och frågar sen tjejerna på firman om de känner igen att han är duktig på komplimanger. En tjej ropar rakt ut: "Jaaaa!" och inser sen att hon var den enda som svarade... Och folk skrattar... Härlig stämning och bra rätt igenom, det var ett riktigt roligt gig!

Sen for vi hals över huvud vidare till Södra Sandby och fortsatte. Där var det en skola vars personal hade dukat upp till julbord. Innan vi skulle börja skulle rektorn annonsera att vi skulle uppträda, och han säger med skärpa i rösten:
"Så om fem minuter vill jag att alla sitter på sin plats!!"
Är det en skola så är det...
De var inte lika många som konsulterna, men de var med på noterna hela vägen. Ganska städad publik som visade sig vara fylld av fnittriga medelålders kvinnor. När vi var klara så avslutades kvällen med att ta ett varv runt julbordet -snabbversionen. Ett par mackor med julskinka. Och Dumlekola. Nu är det jul igen!

Igår körde vi Mässingshornet. Det var sagt att det skulle bli rätt mycket folk, men förväntningarna kom på skam, och det slutade med att lokalen var fylld av komiker och två utbytesstudenter. Som inte kunde svenska. Alla komiker började försöka anpassa sin act och översätta. Själv är väl engelska inte min favoritgren även om jag klarar mig hyggligt i vardagskonversation. Men inte från en scen. Så jag försökte blanda lite svenska och engelska när jag startade upp kvällen. Jag hade inte riktigt koll på situationen och språkförbistringen så jag lämnade över ganska snabbt. Kvällens hjältar då:

Henrik Mattisson, Tina Andreasson, Ulle Bååth, Mackan Andersson, Anders Löfberg, Eric Andersson, Thomas Lundström och Niklas Folkegård.

Det blev en jättekul kväll, och det verkar också som det blir en fortsättning med klubben i vår!

Inga kommentarer: