2011-01-21

Födelsedagsroast

Fick äran att medverka på en roast av Martin Svensson i tisdags på The Tivoli, lite av ett surpriseparty inför hans 50-årsdag som äger rum på söndag. Khalid Geire hade med hjälp av Lars Taps förberett och gjort ett minutiöst arbete, på plats var ett glatt gäng nära och kära som publik samt ett glatt gäng komiker som roastare. Och en lätt förvirrad Martin dök upp vid 19-tiden när alla var på plats, han hade fått reda på att han skulle ut och äta thai, men så blev då alltså inte fallet.

Efter lite god mat och trevlig gemenskap startade så roastandet. Det blev verkligen bra, alla gjorde strålande ifrån sig. Det blev väldigt personligt som sig bör och lite vassa sanningar varvat med vassa osanningar tillsammans med glimten i ögat gjorde det hela till en skön tillställning. När jag i december tackade ja till medverkan var det inte utan att jag undrade lite vad jag gett mig in på. Jag känner mig sällan elak och hade mycket svårt att se mig själv som roastare. Läskigt läge, helt klart. Men hur det var så lyckades jag trots allt leverera lite hjärtliga taskigheter.

Andra som syntes denna kväll var Göran Ebenhart och Lars Magnusson (eller som jag kallade dem, Piff och Puff), Mats Andersson, Maja Gutter/Anna Anka, Trollis, Khalid Geire då förstås tillsammans med Lars Taps, och sist men inte minst, Thomas Petersson. Utöver dessa hade även roliga videohälsningar spelats in, från Adde Malmberg, Lena Frisk och Johan Glans.

Martin var märkbart tagen efteråt, rörd över att folk tagit sig tid bara för hans skull, såväl komiker som hans släkt och vänner. Vi som var där i vår tur blev också rörda över framförandena, över kärleken som lyste igenom mellan de elaka raderna och inte minst över Martins reaktion. Hade inte velat vara nån annanstans den här kvällen.

Inga kommentarer: