2011-05-05

Oslipat - I Någons Anda

Fick frågan om att medverka på Oslipats experimentkväll I Någons Anda 4/5. Tackade ja utan någon längre betänketid, och drabbades därefter av ångest. Idén var att köra standup under stark inspiration av en känd komiker, man fick välja vilken själv, under förutsättning att den inte var upptagen.

Tanken från första början som jag hade var att jag ville inspireras av en arg komiker. Det ligger ganska långt bort från mig som scenperson idag, och därför skulle det vara en utmaning. Jag valsade runt på en handfull utländska alternativ utan att det kändes riktigt bra. Sen fick jag nys om att några även valt svenska komiker, och då föll valet på Magnus Betnér. Det kändes bra. Men jag kom inte igång att skriva förrän i början av veckan. Som bonus inträffade det då en rad politiska världshändelser under den gångna helgen, upplagt och klart. Ska man säga tack?

Medverkande komiker under kvällen var Kalle Lind (Karl Gerhard), Jörund Larsen (Rodney Dangerfield), Jonatan Unge (Jonas Gardell), Frida Ulvegren (Zach Galifianakis), Marcus Johansson (Johan Glans), Erik Börén (Wanda Sykes), Marja Nyberg (Demetri Martin), Simon Svensson (Jerry Seinfeld), Johannes Finnlaugsson (Bill Hicks), och undertecknad.

Ska tilläggas att alla i publiken visste om förutsättningarna. Min uppladdning för kvällen bestod i att rota fram ilska i kroppen. Förutom att försöka komma ihåg materielet då. Jag gjorde en lista på alla idioter/händelser som gjort mig förbannad på senare tid och listan blev längre än väntat. Jag skrev ut den. Den gjorde nytta. Jag kände knappt igen mig själv när jag kom till Oslipat, väldigt sammanbiten och fokuserad.

Alla verkade ha lagt ner mycket jobb, det var en magiskt härlig stafett med många överraskningar. Jag blev mycket imponerad av Johannes Finnlaugsson som Bill Hicks. Väldigt bra. Han gav sig till och med på att röka också innan nån av personalen sa till honom... Även Kalle Linds kuplett var nåt alldeles extra, men som sagt, det var en helt strålande kväll och varje enskild insats var nåt speciellt.

Min egen insats gick över förväntan. Jag trodde inte att jag skulle vara så trovärdig, men det funkade bra. Minst tre stycken kollegor oberoende av varandra kom fram efteråt för att säga att de tyckte jag borde köra så jämt. Det tror jag inte kommer hända. Men det var enormt kul att testa.

[Marcus bloggar om kvällen här]

Inga kommentarer: