2010-02-28

Humorlaboratoriet

Igår var det humorlaboratoriet på Oslipat. Medverkande var Marcus Johansson, Johannes Finnlaugsson, Tora Larsson, Jörund Larsen, Nils Lind, jag själv och som konferencier Fritte Fritzson.

Vi hade fått olika kategorier att hålla oss till och de var Tidsmaskinen (framföra en prata från forntiden, dvs typ 60-70-talet), Smal humor (framföra nåt som väldigt få kan referera till), Bred humor (framföra nåt som ALLA kan referera till), Fysisk standup (framföra sin standup med mycket kroppsgestaltning och färre ord) samt Förstöra favoriten (ta sin favoritrutin från vilken favoritkomiker som helst och totalsabba den).

Jag hade valt Tidsmaskinen och Fysisk standup. Tidsmaskinen lät väldigt kul, fysisk standup valde jag mest som en utmaning för att det är en gren jag skulle behöva utveckla. Den var också klart svårast. Som tidsmaskin valde jag en prata från "Levande på Nya Bacchi", en krogshow från 1974 med Magnus och Brasse. Pratan var "Goddag goddag" med Brasse, småputtrig med ett kul upplägg. Finns på Spotify för den som är intresserad av originalet. Den gick bra även om jag tappade bort mig lite i texten. Den fysiska delen hade jag gruvat mig betydligt mer för, försökte sätta ihop en grej om scouter och autistiska. Funkade delvis hyfsat, vissa grejer riktigt bra. Det var kul att jag vågade mig på den utmaningen eftersom det för mig egentligen var den svåraste av de kategorierna.

Kämpar fortfarande en del med att självkänslan går upp och ner, men det är ju lite av ett livstema för mig, så det är bara att gilla läget och fortsätta. Vid såna här framträdanden med lite annorlunda touch brukar det vara lite extra känsligt på den fronten, men det går bättre och bättre i det avseendet också faktiskt.

Jag var lite nervös men av det jag såg av de andra så tyckte jag det var grymt kul! Tora Larssons tidsmaskin, Jörund Larsens förstör favoriten, Marcus Johanssons förstör favoriten, Johannes Finnlaugssons tidsmaskin och Nisse Linds fysiska humor (en bejublad stripp) var några nummer som bör nämnas. Smal humor-numren var också väldigt roliga. Fritte var -som vanligt- en riktigt bra konferencier.

Stort tack till Oslipat som står för lite annorlunda kvällar med roliga teman, det är alltid skoj att få vara med!

Inga kommentarer: