2011-01-17

Röstvård

Jag har på inrådan uppsökt läkare för röstvård. Jag träffade en logoped i december som inledning, och nu ska jag börja gå hos henne regelbundet i några veckor från och med torsdag. Hon skickade mig också till öron-näsa-hals för att utesluta sjukdomar, och där var jag idag.

Jag kom in till läkaren som startar med att lite skämtsamt säga:
"Vanligtvis är ju patienten rädd för att gå till sjukhus, men nu när det är en ståuppkomiker som är patient är det jag som är rädd".
Mm, kanske det, men nu är det ju trots allt du som tar inträde :-)

Hursomhelst, läkaren tar ett stadigt grepp i min tunga (kanske som en säkerhetsåtgärd?) och för varsamt in en kamera med inbyggd lampa i käften på mig. Sen ber han mig säga/sjunga "aaaaah", "ääääääh" och "iiiiiih". Efter denna sånglektion så visade han mig filmen som just spelades in och jag kan därmed stolt berätta att jag idag sett mina egna stämband (eller stämveck som det också heter) jobba för fullt! Jag har också sett en bra bit ner i min egen luftstrupe vilket jag minsann inte gör varje dag. Jag bad om att få filmen efteråt, han skulle "kolla upp det". Jag håller tummarna och hoppas att han inte ska lägga ut det på youtube. Det är ju ändå mitt materiel så att säga.

Förutom att ägna mig åt röstvård så är det förberedelser för Malmö Comedy Festival 13/2 som gäller nu! Kommer bli en riktig hit, är närmare 1000 biljetter sålda.

Ska också sparka igång ännu en säsong på Mässingshornet, det äger rum 24 januari. Välkomna!

Inga kommentarer: