2011-01-24

Säsongspremiär Mässingshornet

Ikväll var det säsongspremiär på Mässingshornet, precis som titeln antyder. Hade ju varit korkat att skriva en sån titel annars? Nåväl...

Vi var åtta komiker, jag var konferencier. Publiken bestod av ca sex personer. "Jamen hallå" tänker kanske du. "Hur kan man skriva 'ca' när det är så få, borde man inte veta ganska exakt då??" Jo, men vissa hade ärenden ut till baren rätt ofta, och de var lite "ca" närvarande.

Som vanligt på Mässingshornet så börjar man kvällen med lite ont i magen. Tom lokal sånär som på nervösa komiker. Fem i åtta kommer det två personer och säger "Är det verkligen bara vi??" och jag svarar "Ja, men då blir det desto mer exklusivt!"
Jag lyckas få till en flyktig relation med dessa människor innan vi sätter igång, allt för att få dem att stanna kvällen ut... Det droppar in ett par till och jag sätter igång med hjärtat i halsgropen. Men omgående förbyts denna känsla till en varm känsla, folk har roligt och jag pratar igång alltihopa bra. Jag kör lite allmänt och plockar sen upp lite grejer från humorbloggen som fungerar riktigt bra. Kör sen ett par av mina SJ-anekdoter innan jag presenterar Danial Ali Akbari som gör bra ifrån sig med några nya infallsvinklar på livet. Vidare kommer Björn Tennfors upp och gör ett klockrent gig, första akten avslutas sen med Henrik Mattisson som gör en bra inledning men blir lite svamlig innan han hämtar upp det bra i slutet.

En kort paus, sen kör Tina Andreasson igång andra akten med bravur, följd av Mats Andersson som körde blandat nytt och gammalt, sen Jesper Mattsson som hade utvecklat sitt materiel. Sist ut var Ludde Samuelsson som charmade alla. Och alla hade stannat hela kvällen!

Jag hade en jätterolig kväll, fick det att funka mycket bra för egen del med materiel och närvaro. Kom också på några nya skämt _sekunderna_ innan jag skulle på som jag körde lite halvimproviserat och det funkade kanon. Skämt som föds i nuet. Det är det roligaste som finns! När jag tackade för kvällen så sa jag: "Och ni är välkomna nästa gång igen, den 7 februari, och TA MED EN KOMPIS!!"
Alla skrattade. Alla ca sex personerna.

1 kommentar:

Jesper sa...

Du gjorde en riktigt bra insats ikväll! :-) Alltid lika spännande att få vara med och uppleva Mässingshornet.