2011-01-30

Tillbaka i Halmstad

För ganska precis ett år sen var jag på Fox and Anchor i Halmstad och uppträdde på klubben "Get up Standup", och igår var det dags igen! Det var fullsatt och lite sorligt, en lördag kväll med promille i inandningsluften... Men det är ett härligt ställe! Joakim Thörn håller i trådarna och var också konferencier. På plats denna kväll var Niklas Andersson, Kristian Flodin, Mats Andersson och jag. Som alltid på en krog en lördagkväll så försvinner fokuset i takt med alkoholintaget. Jag skulle avsluta första akten efter en bra insats av Kristian och redan i första akten började de fulla häcklarna värma upp. En kvinna som hade viss problem med sin verbala kommunikation kom upp till scenen för att ge mig enormt viktig information. Hon var från Dalarna och ville att alla skulle veta det. Tack för det.

Jag gjorde ett bra gig, men inte lika självklart som i Kristianstad där jag kände att det var lite mer av finlir och tajming. När det är lite sorl i lokalen som igår är det mer att bara "kötta på" med tydlighet och kraft istället för att använda de lite finare nyanserna. Men jag fick till lite interaktion med publiken också (utöver den ofrivilliga), och petade även in mina nya skämt som funkade lika bra som sist. Härligt! Jag hade kul och kommer gärna tillbaka. Mats och Niklas tog hand om den andra akten, ljudnivån hade ökat ytterligare och häcklarna var lite mer påstridiga, men båda komiker gjorde ett bra jobb och Niklas som avslutade kvällen rodde iland den allt stökigare lokalen.

Har gjort en bra start på säsongen med flera väldigt roliga gig. Känner mig mer kreativ än jag gjort på länge också. Inte i första hand för att jag producerar mängder med material utan mer för jag känner att jag har en lite annan inställning, är bättre på att lägga bort prestationstänket. En sån inställning till det konstnärliga är ovärderlig och bidrar också till ökad arbetsglädje. Jag ska göra mitt bästa att hålla mig kvar i detta läge.

Inga kommentarer: