2008-08-27

MACK:s säsongsfinal

Det var en strålande bra kväll på MACK igår, men inte helt utan missöden. Jag skulle vara konferencier, det gick bra men det var lite tuffare än vanligt.
Detta berodde på flera orsaker. Ett stort sällskap på 25 personer från ett företag hade ringt Kallis och mer eller mindre blivit lovade reserverade platser. Vi reserverar dock aldrig platser på MACK, det är onumrerade platser som gäller och det står så också på biljetterna. När vi släpper in väller det in folk och det är omöjligt att hålla platser på det sättet. Plus att de andra gästerna blir gramse. Dessa 25 gäster hade förväntat sig att sitta precis framför scenen, men så blev det inte. Så de var lite sura. Men att ha en helt homogen grupp från ett företag precis framför scenen är inte bra för själva standupkvällen heller. Inte när alla andra kommit dit i mindre grupper.

Minuterna innan jag gick på så fick jag mig lite avhyvlingar också från olika håll, det var nån som var sur här och nån annan som var sur där. Sånt man får ta om man håller i nåt. Men jag var lite extra mottaglig och blev ledsen och väldigt trött. Ingen idealisk uppladdning.

Sen när jag gick på och småpratade lite med publiken så var bland det första jag skulle säga: "En av komikerna för kvällen kommer tyvärr inte, och det är Tobias Persson". Även om Adde dragit mest publik så visste många också vem Tobias var och hade sett fram emot att se honom, så ett besviket sus gick genom salongen. Jag förklarade varför han inte kom, att han blivit Årets manliga komiker och tog emot priset i Stockholm. Det blev en applåd, men det kändes som lite av luften gick ur publiken. Jag presenterade kvällen, körde några skämt, fick skratt och applåd och påade första komikern. Publiken var lite trött inledningsvis, men det tog sig allteftersom, och när Henrik Elmér körde sist i första akten som ersättare för Tobias så märktes ingen trötthet. Henrik gjorde en väldigt bra show och publiken tjöt av skratt. Efter paus körde jag lite nytt material som funkade bra. Adde avslutade hela kvällen med bravur! Publiksnack och här och nu-känsla på ett underbart sätt. Han blev också inklappad efteråt och fortsatte en liten stund.

Sammanfattningsvis: Det var rörigt, jag är fortfarande trött men det blev en väldigt bra säsongsavslutning!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet hur det är när man är extra mottaglig och folk är illvilliga och mer eller mindre elaka. Men stå på dig, du är bra.

Kram

Elin sa...

Tack!
Ibland behövs lite uppmuntran :-)