2011-03-14

Sjukt galet firmagig

I fredags gjorde jag det ett av de mest galna firmagig jag gjort någonsin. Och då har jag ändå en hel del att välja på... Det var ett gäng herrar, de allra flesta i övre medelåldern, och några få runt 40 år. Gemensam nämnare? Alkohol. De var 25 stycken, och de var riktigt packade med några få undantag. Och de flesta av herrarna älskade sin egen röst.

Jag hade som uppgift att köra 30 minuter standup, Mats skulle köra en kortis också. Ordföranden i föreningen presenterar mig, och innan jag ens kommer i deras åsyn så skriker någon "En strippa?" och alla skrattar. Väl på scen fick jag käfta mig igenom ungefär 5 minuter för att starta upp alltihop innan jag presenterade Mats. Han gjorde ett bra gig men det stod klart tidigt att skämt funkade sådär, alternativt inte alls. Snacka med dem var det som gällde. Tack gode Gud för mikrofon och ljudanläggning!

Efter Mats så körde jag ca 30 minuter i princip utan skämt. Jag påbörjade ett antal rutiner, men kom aldrig till punchen, utom i ett undantagsfall. Det blev mer som att upplägget utgjorde ett nytt samtalsämne som några av de mest fulla i publiken var tvungen att säga något om. I de allra flesta fall som en elakhet riktad mot någon av deras kamrater som satt där. Och så ett asgarv på det från alla församlade. Den rutinen fick jag snabbt kläm på, och kunde helt enkelt tjafsa med dem och sätta dit de största gaphalsarna gång efter annan till hela publikens och inte minst gaphalsarnas stora nöje. Jag bad en man vara tyst vid ett tillfälle. Då viftar han som sitter bredvid med en hundralapp och säger: "Får du tyst på honom så får du den här! Det är ingen som fått tyst på den mannen" [Skratt] Jag gick fram och fick tyst på honom en kort stund, fick hundralappen, skratt och applåd. Första gången jag får gage under pågående show.

Detta gig hade ju verkligen kunnat gå helt åt helsicke, jag hade kunnat gå av efter några minuter och bara sagt till arrangören att det var omöjligt att genomföra en show -vilket det egentligen var- men jag tänkte att jag kör på och ser var vi hamnar. De var jätteglada för att de fick uppmärksamhet och fick skratta åt varandras elakheter med en utomstående som samtalsledare/elakhetsminister, och jag fick erfara hur det är att köra utan materiel i en halvtimme. Arrangören var jätteglad och nöjd efteråt, de hade skrattat som bara den, åt mig och åt varandra. Folk kom fram efteråt och tog i hand och tackade för att det var så roligt. Sjukt galet gig, men lärorikt och kul!

Inga kommentarer: