2009-10-13

Härligt galet gig!

Var på lantbruksuniversitetet och gigade i lördags. Informationen jag fått innan var att det var invigning för lantmästarstudenternas sparkdräkt och de skulle få byta ut sin fulslips mot en finslips. Sparkdräkterna visade sig vara snygga kostymer, jag hade helt andra förväntningar...

Sen fick jag lära mig flera nya begrepp. Det visade sig att jag som härstammar norr om Hallandsåsen var en så kallad samojed. Vidare så kallades Öresund för Maxiplaskan, så i somras när jag badade så var jag en samojed i Maxiplaskan enligt denna vokabulär. Men det visste jag inte då :-)

Vidare hade de ett speciellt utrop: "vhiist". Detta användes så fort man ville hålla med om något. Så när jag började med mitt upplägg att jag var från Norrland så skrek 3-4 personer "VHIIST!!" (eftersom de var norrlänningar) under tiden som jag berättade poängen. Det här fortsatte vid flera tillfällen, bland annat när jag sa "Skåne" då i princip hela sällskapet vrålade rakt ut. Men jag lärde mig snabbt hur det här funkade och kunde sen också dra nytta av det. Jag är tacksam att jag tog reda på så mycket om deras specialord och annat innan, det var det jag hade mest nytta av. Materialet funkade hyfsat, men inte lika bra som när jag pratade om deras interna hyss. Vilket härligt gäng! Det var smått kaotiskt delvis, men jag tyglade publiken och gjorde ett bra jobb tack vare att jag hade nycklarna in i deras värld.

Tydligen är det här den utbildningen som prins Carl Philip går också, men han var inte på festen. Men vill ni veta ännu mer om vad han fått lära sig så finns en liten ordlista här: http://www.lantmastarkaren.nu/vhiis.htm

1 kommentar:

Cello sa...

Preciiiiis