2010-08-24

Tillfällig nollåtta

Jaha, så har man blivit stockholmsbo för en knapp vecka, jag kom i söndags och åker hem i slutet av veckan. Huvudanledningen till denna vistelse heter Babben Larsson. Hon leder en standupkurs, och det är en enormt bra kurs! Vi är inte många kursdeltagare, så vi hinner med rätt mycket också. Alla andra standupkurser jag gått koncentrerar sig på själva materialproduktionen. Det är en viktig del, men definitivt inte allt. En minst lika viktig del är ju leveransen och förhållningssättet på scenen. Babben koncentrerar sig helt på den biten och har gett alla kursdeltagare skräddarsydda råd utifrån vår situation på scenen, i det närmaste ren regi.

Själv har jag bland annat fått reda på att jag måste ta tag i lite röstvård, eftersom jag har en tendens att bli lite skrikig på scen. Det har jag visserligen fått höra tidigare ibland, men nu har jag fått lite tydligare verktyg och möjliga lösningar till problemet. Men detta är bara en av många aha-upplevelser under kursveckan -och då är det ändå två kursdagar kvar!

I söndags var jag på Big ben, där gjorde jag min röstläxa för första gången. Det var lite läskigt, men jag lyckades sänka mitt tonläge på större delen av framträdandet. Tappade automatiskt rätt mycket tempo och det kändes som jag dessutom tappade all energi. Men det blev ett riktigt bra gig! Men med den nya approachen kändes det nästan som att debutera på nytt :-)

Sen fick jag ett gig/kombinerad intervju i Gävle ikväll. Jag skulle intervjua Göran Hägglund, och det var väldigt kul. Det var inte en politisk intervju, så jag hade valt personliga frågor, bland annat "Vattensäng eller bollhav?" (Han valde vattensäng) och "Omelett eller slalom?" (Han valde slalom efter noga övervägande). Sen var det lite mer seriösa frågor också, men helheten blev väldigt avspänd och rolig. Göran drog ner flera stora skratt och när jag frågade hur han såg på det faktum att han var utsedd till den roligaste ministern så svarade han:
"Det är ju inte knivskarp konkurrens..."

Jättekul gig, jättekul erfarenhet och minnesvärd kväll!

Nu ska jag koncentrera mig på de kvarvarande kursdagarna. Det är roligt och lärorikt, men också påfrestande. Man ställs hela tiden inför sina svagheter, och det tar på krafterna även om det är väldigt nyttigt.

1 kommentar:

lomhörd sa...

Skrik? Det gäller många i SR
De vet inte att mikrofonen är på