2010-09-07

Stockholm Comedy Festival samt Svenska Standupgalan

I helgen bevistade jag Stockholm Comedy Festival i huvudstaden. Jag uppträdde i fredags på
Mosebacke klubbscen, och publiken var trevlig om än inte speciellt månghövdad. Det var ganska svårflörtat, förmodligen på grund av att möbleringen var anpassad för fler så alla satt lite utspridda. Jag saknade den där tajta känslan som så ofta är förbundet med framgång hos publiken. Undantag finns dock (http://www.youtube.com/watch?v=qafBEq4D4KA).

Jag lyckades dock få det att svänga lite grann, det var ett kul gig och jag träffade en östersundare som satt i publiken som jag hälsade på efteråt. Det var extra roligt! Övriga medverkande var Christopher Linell (mc), Mats Andersson, Thess Persson, Göran Ebenhart och norrmannen André Jerman.

Dagen efter var det Svenska Standupgalan där jag fick äran att dela ut Juryns hederspris i egenskap av jurymedlem samt med presentationen "Den enda komikern i Malmö som inte är alkoholist" :-)
Jag hade gärna läst igenom motiveringen innan jag fick den i handen på scen, för det var mer än en krånglig (läs finessrik) formulering inblandad. Lägg till lite nervositet på det också så... Nåja, jag gjorde det jag skulle och tror till och med jag lyckades tänka på röstläget!
Pristagaren jag fick dela ut pris till var "Lobbyn" för sin politiska inriktning på standupen.

Här är alla pristagare:

Zinat Pirzadeh (Årets kvinnliga komiker)
Magnus Betnér (Årets manliga komiker)
Jesper Rönndahl (Årets nykomling)
Amy Schumer (Best of the fest)
Ola Söderholm (Årets tändsticka)
Lobbyn (Årets hederspris)
Kanal 5 (Årets Skrattstock)

STORT grattis till alla pristagare, ni är alla väl värda lite härlig uppståndelse!
För bilder och motiveringar, gå in på Komikaze.se.

Det var trevligt efteråt att hänga en liten stund på festen, kul att träffa så många kollegor om än som hastigast! Jag har dock lite svårt för när det är lite för hög musik... Jag låter som en mormor, jag vet, men det är bara för att jag uppskattar när man kan prata med varann och inte måste typ prata teckenspråk. Men jag har jobbat med döva, och det är bra att få insyn i deras situation ibland också.

En stor eloge till Özz och gänget på ROA för allt jobb med både festivalen och galan. Det är jättebra att det hela tiden händer saker i humorSverige!

Naturligtvis bör Marcus och Fritte också nämnas som Svenska standupgalans konferencierer! De skötte uppdraget med stor finess och hade förbererett många roliga inslag som förgyllde helheten. Applåder och visslingar.

Det sistnämnda skickar jag också till Sissela Benn för gästspelet som Filippa Barck under galan. Kan definitivt ha varit galans höjdpunkt!

1 kommentar:

vuvuzela för folket sa...

vuvuzela mera
DJ har inte med musik att göra
DJ-s vill bara väckauppmärksamhet
djävlas med folk och övervinna sina mindrevärdighetskänslor