2009-11-01

Språkförbistring

Ikväll försökte jag köra standup på engelska för första gången. På Wisecrackers, och platsen för denna ambulerande klubb var denna gång Fagans i Malmö. Jag hade förberett några minuter, både nytt och översatt från mitt gamla. Jag har haft bra betyg i engelska och under normala förhållanden kan jag konversera hyggligt, förutsatt att jag kan slappna av. En standupscen är dock inte det mest avslappnande stället man kan befinna sig på, så jag var lite orolig för hur jag skulle hantera det.

När jag kom till klubben fick jag reda på att jag skulle upp först. Jag blev lite ställd men också lite rädd för jag kände på mig att jag kanske inte hade de bästa förutsättningarna att starta upp en kväll på engelska. Men jag gillade läget. Efter en ganska kort uppstart av konferencieren Martin Lettevall så var det då min tur. I ungefär samma sekund som jag ställde mig på scen så visade det sig att flera delar av hjärnan behagat stänga ner verksamheten, bland annat språkcentrat.

Jag var väl på scen i kanske sammanlagt två minuter, och under den tiden hann jag
1) Glömma allt jag någonsin lärt mig om engelsk grammatik
2) Få en klar och tydlig inblick i hur våra invandrare har det när de ska göra sig förstådd på svenska
3) Önska med innerlighet och kraft att jag befann mig någon helt annanstans

Jag lyckades väl stamma fram ett par skämt som gav en svag antydan till respons från publiken innan min hjärna skickade väldigt distinkta signaler om att jag förmodligen borde göra något helt annat någon helt annanstans, och det omgående. Jag bestämde mig för att inte käfta emot och gick direkt på ett säkert (?) avslutningsskämt, fick ett skratt och tackade för mig.

Från proffs till nybörjare på en tiondels sekund. Det var länge sen jag kände mig så osäker och handikappad, det var enormt jobbigt, både på plats och efteråt. Jag tvivlar på att jag kommer göra om det.

Andra akten kan jag inte säga så mycket om eftersom jag gick i paus, men Marcus Johansson var den komiker som avslutade första akten, och han gjorde det mycket bra. Imponerande. I take my hat of for him.

Inga kommentarer: