2011-03-16

Garva igår

Igår var det lite upp och ner. Mats hade frågat om jag ville hoppa in på Garva, och jag var egentligen inte så sugen. Tackade ändå ja, vilket jag bittert ångrade när jag var på väg till klubben med huvudvärk som extra följeslagare. Men jag hade trots allt satt ihop lite materiel, och började memorera min setlist. Väl framme tog jag det lugnt. Det var kul att sitta och snacka lite med Fredrik T Olsson som jag inte träffar så ofta, och huvudvärken blev tack och lov inte sämre utan lättade snarare en aning.

Så satte showen igång. Första akten var rätt seg med ett par undantag, publiken var också lite svårflörtad. Jag skulle avsluta första akten och bytte om i setlisten hejvilt efter några nya infall strax innan. När det sen var dags för mig så körde jag nåt kort nypåkommet skämt som anknöt till Martin Gustafsson som körde innan mig, om toalettpapper. I början av mitt set körde jag flera stycken "Alla ni som... applådera!" för att få folk att börja våga låta mer, och det gav lite resultat. Jag kände också att jag var inspirerad av giget i fredags då jag fick käfta mig igenom ett gig utan material, och lite av den andan hade jag med mig. En orädd anda och större benägenhet att ge mig ut på äventyr i publiken än vanligt. Det tillsammans med spontanitet i materielval gjorde att min scennärvaro var mycket hög, och jag hade väldigt roligt! Jag till och med berättade saker för publiken om gig som inte var planerat, och i ett fall inte ens roligt. Men jag räddade det ändå, och känslan av här och nu betydde mer just då. Lite ovant att ge sig ut så "oplanerat". Men det var kul att lämna säkerhetszonen lite, jag hoppas att jag ska göra om det snart igen.

I paus kom en tjej fram och berömde mig, men sa också att hon saknade ett av mina skämt, och frågade specifikt om jag inte kunde få gå upp nånstans under resten av kvällen och köra det. Detta har aldrig hänt förr. Det har hänt förr att folk kommit fram och saknat sina favoritskämt, men inte bett mig köra det igen samma kväll... Eftersom vi var på en tryoutklubb och det inte gjorde nån större skada så frågade jag och fick tre minuter i början av andra akten också. Och körde hennes önskeskämt. Gick bra det med även om upplägget om önskeskämt blev lite konstlat på scen. Så, sammantaget så blev det ett riktigt inspirerande scentillfälle för mig fast jag helst velat stanna hemma från början :-)

Tack till Mattias Olsson och Mats Andersson som fixar och grejar, men också till alla komikerna, Tutti Blixt, Kristian Flodin, Björn Tennfors, Martin Gustafsson, Luddini, Jacob Stålhammar, Niklas Larsson och Fredrik T Olsson.

Ikväll: Jobb som konferencier på ett fullsatt Hotell Erikslund med Thomas Petersson som huvudnummer. Ska bli fenomenalt kul!

Inga kommentarer: