2011-03-07

Stimmigt men kul

I lördags gjorde jag ett gig på en krog i Göteborg. Ett femtiotal hade köpt trerätters + underhållning. Jag hade tagit på mig att fixa en show i två akter, och det gjorde jag med hjälp av Mackan Andersson, Mats Andersson och Björn Tennfors. Jag agerade lite konferencier, och det var svårt redan från början att skapa fokus. Inte för att folk inte var intresserade, det handlade mer om promillehalten än något annat. Men efter att ha startat upp och fått med folk på tåget så påade jag Mats som förvaltade sin tid strålande. Mycket här och nu. Sen gick Mackan på och också han fick lyssning och bra med skratt. Han körde tajt och gjorde ett jättebra jobb. Sen var det en paus som jag kanske helst hade velat slippa. Matserveringen hade redan dragit ut rejält på tiden, och när pausen började var klockan runt kvart i tio, fyllan hade tilltagit.

Jag bestämde mig för att vi skulle köra ganska omgående efter att alla fått sin efterrätt. Vanligen brukar inte en efterrätt sluka så mycket uppmärksamhet, men det gjorde denna. Därför var det påtagligt trögt efter pausen, folk koncentrerade sig på sin tallrik. Jag drog igång, presenterade Björn som från början hade ganska dålig lyssning, men allt eftersom folk avslutat sin efterrätt blev det bättre och Björn plockade saker i stunden som också höjde hans framträdande ordentligt, det blev verkligen bra. Efter Björn skulle jag avsluta, och ja... Jag tror att minst en tredjedel av min tid på scen, kanske mer, gick åt till att plocka poäng på riktigt packade människor som inte kunde hålla käften. Å andra sidan klagar jag inte, jag fick mina poänger som gav rejält betalt hos publiken och mellan varven höll pratkvarnarna tyst också. Det var väldigt roligt även om det var ett stökigt gig. Men, så länge folk skrattar så gör det inget :-) Jag hade jättekul och det var många som kom fram efteråt och tackade.

Stort tack till Mackan, Mats och Björn för era insatser, det blev en väl genomförd standupkväll från början till slut!

Ikväll ska jag till Mässingshornet, det första av veckans fyra gig.

Inga kommentarer: