2007-10-11

Konserthuset och premiär i Lund

Jag uppträdde på konserthusets stora scen igår. Det förpliktigar. Inte så att jag sjöng eller tog med mig tvärflöjten (det visste ni inte!), men det var lite extra kul. Vilken lokal! Jag hade faktiskt aldrig varit där. Det handlade om 300 personer i en lokal med 1200 platser. Gissa om de satt längst fram? Svaret är nej. Jag har aldrig tyckt att 300 personer var ett fåtal förrän igår. Det såg direkt ödsligt ut där de satt utspridda i den enorma salen. Det hade varit föreläsningar, så det var väl inte comedystämning direkt. Men jag lyckades med allt jag föresatt mig. Jag fick dem att resa på sig, och sätta sig på de främsta raderna. Första framgången! Jag fick dem att vara med på att byta genre från att sitta tyst och lyssna till att bli en medverkande standup-publik. Andra framgången! Så det fanns helt plötsligt förutsättningar till standup i ett sammanhang som för en halvtimme sen skulle varit mer eller mindre omöjligt. Jag gjorde ett bra gig, hade väldigt roligt på scenen själv också.

Sen åkte jag direkt till Lund för premiären på Livingroom Comedy. Det blev en väldigt bra kväll, trots en del barnsjukdomar. Röda hund, vattkoppor... Nej, men de hade gjort vissa felsteg vad gäller marknadsföring som ska fixas från och med nu, så det var en begränsad skara människor som hade kommit. Vi var åtta komiker, jag som konferencier, sen Lena Frisk, Kadir Meral, Nicklas Perslow, Eric Löwenthal, Kringlan, Eric Andersson, Mats Andersson. Alla skötte sig, och publiken hade roligt. Det skrattades och applåderas hejvilt, även om alla komiker vet att det finns möjlighet till ännu mer drag om det är ännu fler i publiken... Men lokalen är underbar, så det här har förutsättningar att bli riktigt bra! Nästa gång (24/10, kl 20.00) är det bl a Martin Svensson, Fritte Fritzon och Marcus Johansson som står för underhållningen. Kringlan är konferencier. Mig slipper ni helt och hållet eftersom jag är värd för en kväll på The Tivoli i Helsingborg den kvällen.

Men vill ni komma som publik så maila mig. De vill begränsa antalet gratisgäster, fråga mig inte varför, men det är därmed först till kvarn om nu någon råkar vara i Lund vid tillfället.

Inga kommentarer: