2007-10-04

Bra jobbat Börén!

[och här kommer en kortare C-uppsats]
Erik Börén har lyckats fenomenalt med klubb PrickPrick på AF-borgen i Lund! Jag var där som åskådare, och även om jag ibland kan känna ett visst motstånd att gå på klubb när jag inte ska köra själv (det kan bli för mycket av det goda ibland) så gjorde jag rätt i att komma!
Först ut efter en mycket snygg presentation av Erik Börén kommer den blott 14-årige Nicklas Perslow. Den i särklass yngste debutant jag sett på en standup-scen, och vilken debut! Publiken smälter fullständigt för honom och han sköter sig utomordentligt. Grattis Nicklas!

Sen går Nils Lind upp och gör ett strålande gig, underbar här och nu-känsla. Väldigt bra! Det är för övrigt ledordet för kvällen: Väldigt bra! Och vilken publik... De är med och vill ha roligt, varenda en som sitter i publiken. En efter en ramlar komikerna upp på scen, intar platsen i strålkastarljuset och tar för sig av publikens kärlek...Under resten av första akten fick vi se Valle Westesson, Teresa Tönisberg och Kalle Lind. Extra roligt var det att se Kalle Lind, honom hade jag nämligen aldrig sett köra standup. Han var som väntat bra, jag hoppas jag får se honom fler gånger på en standup-scen! Teresa körde rätt mycket nya grejer som var himla kul, fick en väldig igenkänning bland psykologistudenterna. Valles utläggning om James Bond var helt underbar. I i andra akten kom sen ännu en debutant, John Pantzar. Han skötte sig bra! Han gjorde publiken lite nervös i början dock, då han startade med ett skämt när han var helt tyst, lite för länge... Alla tänkte "snälla säg nåt!" När han väl började prata så gick det som en dans.

När han tackat för sig presenterade han Jesper Rönndahl. Mannen som vann SM i standup i år går upp och visar varför han vann! Han håller en enormt hög nivå, hela vägen genom sitt framträdande. Det är väldigt roligt och väldigt smart, och liknar inte mycket av det man vanligen ser på standup-scenerna i Sverige.
När sen kvällens siste komiker går på, Tobias Persson, börjar han med att improvisera med publiken och höjer nivån om möjligt ännu ett snäpp. Jag har sett honom många gånger, men jag skrattade ändå hejdlöst. Vilken kväll!

På onsdag 10/10 kör vi igång premiären på ännu en klubb i Lund, Livingroom Comedy på Hotell Lundia. På scen syns Lena Frisk, Eric Löwentahl, Mats Andersson, Eric Andersson, Kadir Meral och Kringlan Svensson, själv är jag konferencier. Det ska bli roligt! Man är nervös som alltid inför en premiär. Sist jag öppnade en ny klubb i Lund så inledde jag med att ramla av scenen av misstag, på ett ganska spektakulärt vis dessutom. Oj vad folk skrattade. Och oj vad ont det gjorde. Jag ska försöka undvika det på onsdag. :-)

Inga kommentarer: