2008-12-01

Grundlig snabbgenomgång

Nu var det länge sen jag bloggade... En grundlig snabbgenomgång då!

I tisdags var det HÄCK i Hässleholm, bra kväll! Inte riktigt fullsatt, men ändå rätt bra med folk. De var dock lite försiktiga i första akten även om jag försökt att dra igång ordentligt som konferencier. Jörund Larsen var först upp och gjorde det bra, men Eric Löwenthal skakade igång församlingen på allvar och snart ljöd skratten högre och högre. Efter paus kom Agneta Henriksson som fortfarande är väldigt ny, och hon var i högform, jag tror aldrig jag sett henne bättre! Jättekul. Sist upp var Lena Frisk denna afton och hon hade också med sig dem hela vägen. Imponerande improvisationer.

I onsdags var jag konferencier på Dockan säsongsavslutning, det var väldigt kul. Ibland när jag varit där har publiken varit lite ofokuserade. Ibland har det varit ätande publik (som fått käket två minuter innan showstart), ibland har det bokats bord långt fram där folket inte kommit så det stått tomt när det börjar etc etc. När förutsättningarna är lite si och så finns det ju alltid risk för att showen blir likadan. Denna kväll så var det bra med folk, det var fullt vid borden längst fram, inga ätande i publiken men trångt och svettigt, precis som det ska! Jag startade upp och bara vräkte in energi i stora lass för att väcka upp, få folk att slappna av lite och våga leva om. Jag får säga att jag lyckades bra. Det blev en väldigt bra kväll rakt igenom, inte bara min förtjänst naturligtvis utan tack vare alla härliga komiker som kom och delade med sig av sin humor och sina upptåg och idéer. Två debutanter kvällen till ära också, de gjorde det bra båda två!

I fredags var jag iväg på ett firmagig tillsammans med Tomas Högblom, Jörund Larsen och Niclas Perslow. Det var hyfsat kaotiskt men det blev ändå jättebra. En massa karlar som druckit lite för mycket för att de ska orka lyssna utan att lägga sig i. Lägg till det att vi inte hade nån mikrofon så kan ni lista ut resten själv :-) Stundtals så hade man inte en chans att få en syl i vädret... Vem var det egentligen som skulle uppträda? Men de hade jättekul hela vägen. De bara garvade och snackade och en kille längst fram lyckades kommentera mer eller mindre varje skämt. Det var ett kul gig, lärorikt inte minst. Nicklas, Jörund och Tomas gjorde alla ett kalasbra jobb, och jag var också nöjd med min insats. Faktiskt första gången också som jag ber en publik hålla käften och får ett gapskratt som svar...

I lördags gjorde jag ett gig på en konstutställning. Det var helt klart annorlunda! På folkets hus i Limhamn hade ett 30-tal konstnärer ställt ut sina alster, och i samma lokal, inför stående publik på en enorm scen skulle jag hålla invigningstal/standup. Det gick oväntat bra får jag säga. Det var ju ingen klubbstämning direkt, men jag lyckades ändå få ett par applåder under mitt korta set. När jag sen gick runt och tittade på utställningen var det en kvinna som gjorde egna glassmycken som skänkte mig en ring också som tack för min insats. Ett stort tack till konstgruppen KRUT med Nils Mohlin i spetsen! Det är sällan man vandrar hem med en vacker tavla och roliga böcker efter ett gig :-)

Inga kommentarer: