2008-12-31

Årssammanfattning

Det har varit ett väldigt roligt år på många sätt. Mitt första hela kalenderår som heltidskomiker, det har gått enligt planering. Jag hade fler gig än året innan och jag ser fram emot en saftig kvarskatt as usual. Just det var kanske inte enligt planering, men man får ta det onda med det goda.

Köpte en mini-PC igår på NetonNet bara för att utöka mina utgifter detta år med några tusenlappar. Är det någon som vill skänka bort lite kvitton på diverse elektronik, böcker, kläder, ja egentligen vad fan som helst, kontakta mig ;-)

Minnesvärt under året:
9/1 Get Up Standup i Arvika. Riktigt bra klubb, riktigt bra kväll. Jag, Mats Andersson och Tomas Högblom.

27/1 Malmö Comedy Festival. Oförglömligt för både komiker och publik. Missa inte 2009 års upplaga 25/1. Biljetter på Ticnet.

29/1 Urpremiär på HÄCK, Hässleholm Comedy Klubb. En klubb som varit en ren fröjd att driva sen dess. Sålde slut på biljetter i april till en föreställning i oktober...

27/3 Gig på PRO. Ett jättebra gig tills jag började skämta om hängpattar... Nej, det var ett guldgig. Grymt kul.

18/4 Norra Brunn med Björn Gustafsson. Var det fullt? Rätt så... Fick ett omnämnande i Jonas Gardells nätdagbok efter kvällen.

29/4 HÄCK. Allas vår Jon Torenäs var på plats och bad om att få nån minut i början av kvällen. Jag tvekade men valde att ge honom det fast jag inte visste vad han skulle göra. Han hade fått nys om att det var min födelsedag och fick hela publiken att sjunga för mig.

17/5 Färnebo Feministfestival. En festival ute i ingenstans. Utanför Uppsala ligger en skog med en massa busshållplatser av typen "By vägskäl", och efter alla dessa hållplatser ligger så Östervåla. Därefter var det ytterligare 25 minuter i bil genom nästa skog för att ta sig till platsen. Där hade det samlats ett gäng riktigt glada människor. Jag var där med Teresa Tönisberg, Zeid Andersson, Ami Hallberg-Pauli och Anneli Ahlgren. Det var ett jättekul gig och en underbar publik. Sen när vi kom hem läste vi i DN att några nazister varit där dagen efter och misshandlat deltagare på festivalen. Helt sjukt.

4/6 Privatgig på en studentfest. I en liten kolonistuga. I ett litet rum. 20 personer. Trångt. Svettigt. Kul.

6/6 Åland. 10 timmar enkel resa... Gjorde ett gig för 9:or som tog examen. Helt galet svåra förutsättningar (Tre långbord i mitten av typ Malmö Arena, hälften av platserna tomma etc etc) men jag gjorde ändå ett bra gig. Men jag fick slita!

8/7 MACK Ribersborg, supportgig. Ett riktigt guldgig, allt gick som det skulle. Hade rätt mycket nya grejer också. Min humorblogg genererar en del material ibland :-)

21/8 Malmö Comedy Jam. En improvisationsföreställning (till stor del i alla fall) för ett knökfullt Hedmanska Gården. Sällan har jag haft så mycket ångest för ett gig, men väl på plats var det väldigt kul och det gick bra. Coolt format.

2/10 Moomsteatern, Mitt i "p"lytet. En teaterrevy med gästartister, så mitt bland alla sketcher så blev det standup och nån kör eller musiker eller jonglör. Häftig show! Och skådisarna på Mooms är underbara. Klas Malmbergs korta monolog om att vara utvecklingsstörd och bög kan man ta med till vilken standupscen som helst.

26/10 Gjorde en workshop för rookies på HECK i Helsingborg. Jättekul att under såna här former få möjlighet att dela med sig av de erfarenheter man har! Det blev uppskattat och det var otroligt roligt.

28/11 Ett firmajobb utan mikrofon för ett gäng fulla kylmontörer. Har aldrig fått kämpa så för att höras... De käbblade och bubblade och skrattade och käftade. Men det gick vägen det också, och de hade en riktigt kul kväll! Men inte bara tack vare mig, utan även med hjälp av Jörund Larsen, Nicklas Perslow och Tomas Högblom.

4/12 MACK La Couronne. Hade varit lite nervös för denna kväll. Jag och Niclas Christoffer stod som huvudnummer för kvällen. Dessutom hade vi ett extranummer med en sång som vi testade första gången på Oslipat kvällen innan. Där funkade den bra, men hur skulle det bli på MACK? Ove Haugen gjorde ett kanonset i första akten. Niclas körde i andra och var briljant, sådär så man blir extra nervös. Men jag gick upp och gjorde ett toppgig. Riktigt bra. Skön interaktion med publik, en hel del nya grejer och det var grymt kul. Så avslutade jag och Niclas med låten som funkade klockrent. En kväll som denna är det extra kul att leva...

16/12 Rookienight på HÄCK. Skithäftig kväll. 12 komiker med flera från trakten. Det är på väg att hända nåt i Hässleholm, det tror jag. Känns coolt att man fått vara med och starta upp det.

19/12 Årets sista gig. Ett privat firmagig på en offentlig restaurang. Tillsammans med andra gäster än den firman jag skulle uppträda för... Dessutom nästan bara män, ofta lite klurigare publik. Det visade sig dock att det blev ett fåtal utomstående. Och de som var där kunde jag ta in på ett snyggt sätt. Det blev ett fantastiskt roligt gig, jag hade fått information om vissa grejer så jag hade nycklarna till publiken. Det var bara att vrida om. Enormt roligt gig.

Och nu:
Gott nytt År!

2 kommentarer:

Baronessan sa...

Kul att det går bra! Har minsann varit inne och kollat din talang på Youtube!!! Nåväl, du har en utmärkelse att hämta hos mig.

Elin sa...

Än en gång stort tack! :-)