2009-05-16

Frisör?

Igår fick jag för mig att jag skulle klippa mig. Och jag hade en idé om var, hade sett en hyfsat billig frisör på Nobelvägen nära Jesusparken. Så jag googlade för att hitta salongens telefonnummer. Första träffen var på Blocket:




















I det här läget skulle man kanske ha backat. Börjat fundera över alternativ. Men jag tänker istället "Vad bra, man ser ju telefonnumret på fotot!"

Först när jag beställt tiden börjar jag ångra mig så smått, men eftersom jag
1) bestämt mig för att klippa mig
2) fått en tid hos nån som i allafall kallar sig frisör
så väljer jag att löpa linan ut.

När jag kommer dit hälsas jag välkommen av en varmt leende man. Han heter Mark. Han är en 34-årig kille från Libanon som bara vistats i Sverige i ett par månader. Hans svenska är minst sagt bristfällig men vi lyckas göra oss lite förstådda. Han förklarar att han jobbat som dam- och herrfrisör i Libanon i 20 år. Jag frågar om Blocket-annonsen, och han berättar att han skulle behöva fler kunder till salongen för att få det att täcka hyran. Han har en del landsmän som kunder, men svenskarna har svårare att hitta dit.

Jag är så glad att jag gjorde detta impulsbesök. Förutom att jag var nöjd med resultatet så var det väldigt inspirerande att möta den här killen. En man nära till skratt, eller rentav fnitter... Vi kommunicerade så gott det gick och skrattade mycket. En man som är duktig på det han gör och som försöker hanka sig fram i ett helt nytt land. Han har lärt sig fraser som "bara topparna?" och "Är du nöjd?", men han skulle behöva lära sig fler ord.

Så saknar du frisör eller bara vill integrera lite så kan jag varmt rekommendera ett besök på Marks salong på Nobelvägen. Och tvättar du håret hos honom så får du dessutom en skön hårdhänt hårbottenmassage direktimporterad från Libanon.

2 kommentarer:

Baronessan sa...

Fler borde tänka som du. Folk går omkring och gnäller att det är såååå dyrt hos frissan, men man måste ändå gå till fina kändisfrisören. Själv blir jag klippt av dottern.

Elin sa...

...på två och ett halvt år.