2007-08-09

Världens sämsta gig

Jag har gjort många gig med annorlunda förutsättningar. Jag har gigat på en affärsinvigning i frack, jag har gigat för fulla låtsasmilitärer i Hemvärnet, jag har gigat på ett bröllop med temat charterresa, jag har gigat i ett vardagsrum med håret lite för nära en kandelaber och jag har gigat i Kombihallen i Malmö vars akustik är så effektiv att skämten kom tillbaks tio minuter efter leverans. Det finns fler exempel, men de tar jag nån annan gång...

För nu ska jag berätta om ett annat gig, ett av de absolut värsta man kan tänka sig. Det var inte mitt gig, och jag tackar Gud för det. Jag sitter på X2000 till Stockholm. Helt plötsligt så ropar de ut i högtalaren att Wallmans salonger och SJ ska bjuda på underhållning. En trollkarl ska tydligen gå runt i vagnarna och uppträda... Tänk dig en tågvagn full av dåsiga, läsande, musiklyssnande och trötta resenärer så förstår du hur publiken ser ut. Lägg sen till att halva vagnen sitter med stolarna åt fel håll, och att denna stackars Wallmans-trollerist inte har något PA. En trollkarl på tåget??! Underhållning i SJ:s regi är ungefär lika väntat som grovporr i Antikrundan.

Och som inte det var nog så sitter det en musikartist och signerar ett begränsat antal singlar i bistrovagnen som man får hämta där och "först till kvarn...!" Det slutar med att killen själv går genom vagnarna och ger bort dessa singlar till oss -än en gång- väldigt förvånade tågresenärer.

Om nu SJ tvunget ska satsa på något nytt vet jag inte riktigt om underhållningsbranschen är rätt forum...

Inga kommentarer: