2007-09-03

Intensiv kurshelg

Var på en workshop under helgen tillsammans med ett gäng härliga komikerkollegor. Tobias Persson var gästlärare och större delen av helgen kretsade kring ämnena: "Varför är svensk standup ofta uddlös?" och "Vad kan vi göra åt det?"

Jag har ofta efter att ha sett Betnér blivit imponerad samt lätt nedslagen eftersom jag gärna vill förmedla lite mer med min egen humor. Det är inte lätt, men det är heller inte omöjligt. Det är så många av de gamla vägarna som trampats upp gång efter annan, men att skämta om saker som död, rasism, abort och missbruk på ett lite "djupare" sätt kräver en massa jobb eftersom det är lite mer komplicerade ämnen än Linda Rosing. Den aha-upplevelse jag själv fick, var det till synes enkla faktum att man faktiskt inte behöver byta ut HELA sin act till förmån för svältande barn eller vilket ämne man nu vill avhandla. Det kanske räcker med 3 minuter av halvtimmen man har... Det är ju inte omöjligt! Och om alla gör det etc etc...

Det kan måhända låta lite pretto, men så många människor jag möter regelbundet i mitt yrke kanske det rentav är min förbannade skyldighet att förutom skrattet ge dessa något mer på vägen? Nya tankar, nya samband, en åsikt om lite nertystade ämnen. I alla fall tre minuter? Av trettio? Lena Frisk berättade att hon i en intervju var på väg att säga att ett av våra jobb som komiker är att ta tempen på samhället, men att hon hejdade sig och fick fråga sig själv om vi verkligen gör det. Hon kom fram till att vi snarare "tar tempen i röven". Och det ligger nåt i det. Idag ska det chockas! Men blir vi chockade? När man läser om den nionde kärnfamiljen som dött i strypsex, skakar man lite förstrött på axlarna och går vidare till serierna. Tobias sa en sak som jag tycker är en intressant tanke. För att chocka publiken framöver kanske det gäller att satsa på att komma med lite mer djup? Att förmedla något genuint? Om så bara för nån minut innan man återgår till Kikki Danielsson-skämten?

Det verkar hyfsat självklart egentligen. Men det krävs lite jobb. Fråga Betnér :-)
Jag får se hur djupt jag lyckas gräva för egen del. Det är inte lätt, men jag kommer definitivt att ha detta i åtanke när jag skriver material i fortsättningen. Sen kommer jag fortsätta skämta om scouter och Rosing ändå, men det vore väl fanken om jag inte kunde komma upp med några fler sekunder av riktigt vass samhällssatir, det är kul att få beröra människor med det man säger.

Om man står på scen och gör standup och det är nån i publiken som blir förbannad över det man skämtar om kanske man är på rätt väg...

Inga kommentarer: