2007-09-16

Vilken helg...

Jag har gjort två gig den här helgen. Först i Höganäs på lördagen, tillsammans med Martin Svensson, Fritte Fritzon, Simon Svensson och Mats. Det var i ett underjordiskt garage under stans enda höghus. Spännande! Men i lilla Höganäs hade folk gått man ur huse -åtminstone kändes det så- för att se lite standup. Det blev kanon, var en rolig kväll där alla skötte sig med den äran. Senare på kvällen körde Martin tillsammans med Khalid Geire också, det hade tydligen också varit väldigt bra. Då satt vi tyvärr i bilen på väg hem, för att komma innanför Malmö stadsportar i rimlig tid. Det var en kul kväll tillsammans med trevliga människor!

Så idag... Jag skulle uppträda tillsammans med Mats. Han blev dock sjuk, så Erik Börén hoppade in med kort varsel. Detta gig var ett riktigt bottennapp. 50-60 personer, i princip uteslutande män, motormän och bilförsäljare. Jag börjar med att fråga hur många som sett standup. Ingen ger någon som helst respons. Spännande... Jag försöker sparka liv i dem, lyckas någonstans på skalan mellan lite och inte alls. Erik går på och kör. Han kör ganska kort, gör det bra men får inte jättebetalt. Nån grej gillade de extra mycket men jag märker snabbt att det inte är någon ljudlig publik. Att köra för en publik som inte är intresserad är inte direkt inspirerande.

Folk skrattade, men det var långt mellan skratten. Den största uppskattningen jag fick kom från en man som försökte starta en applåd efter ett av de skämten jag fick bäst betalt på, men ingen annan hade lust att hänga på. Jag såg att han och flera andra satt och småskrattade under mitt set, log och hade förmodligen rätt trevligt. Men de flesta andra verkade ha bestämt sig för att det här var en dålig idé.
Jag är beredd att hålla med dem.

Inga kommentarer: