2007-05-23

Oslipat igår

Det var ganska länge sen jag var på Oslipat som publik, men igår var det dags igen. En otroligt skön kväll, det var verkligen en upplevelse att vara där! Det kanske låter tragiskt, men det var ganska länge sen som jag personligen gick och såg standup på klubb och hade sådär toppenkanonkalasroligt som man kan ha. Jag har alltid kul, men jag ser så mycket standup och blir lite blazé. Särskilt när man ganska ofta ser samma komiker. Ingen av komikerna igår var okänd för mig, men flertalet har jag bara sett någon enstaka gång. Marcus Johansson var konferencier, sen körde Richard Malm, Pär Söderström, Fritte Fritzon, Erika Sjöwall, Kadir Meral, Simon Svensson, Mats Andersson, Christopher Linell och Björn Gustafsson.
Det var en bra kväll genomgående, alltihop snyggt inramat av konferencieren Marcus Johansson som med sin lugna och lite okonventionella stil både engagerar och förfärar, precis som det ska vara! Jag blev imponerad av startfältet mest hela vägen må jag säga. Richard Malm öppnade kvällen och skötte sig bra, likaså Pär Söderström som gjorde det bästa jag sett honom göra. Kanske mest eftersom han denna gång passade på att le mycket mot publiken och ha en mycket mer positiv attityd till skillnad från den lite buttra stil han tidigare kört med. En massa nytt kanonmaterial från Fritte, och sen kom Erika Sjöwall med några härliga observationer om att bo i en håla.

Mest intryck på mig för hela kvällen gjorde nog Kadir Meral. Hans politiska material om Sverigedemokraterna var fullständigt outstanding! Och man kan inte värja sig för hans charmiga stil på scen! Simon Svensson avslutade första akten med glans. Hans attityd på scen är så underbar, lite ödmjukt kaxig, och så blir han arg på väldigt roliga saker...Efter paus startade Mats Andersson och körde en hel del nytt som fungerade i princip klockrent. För att ha kört i bara drygt tre månader så har han utvecklats en massa. Keep up the good work boy! :-)

Till sist kom så stockholmskomikerna Christopher Linell och Björn Gustafsson. Christopher var strålande, och det var också Björn som fått äran att avsluta kvällen! En ung oförskämt begåvad komiker...Hans kroppsspråk på scen är otroligt nyansrikt och dynamiskt, och de bilder han målar upp på publikens näthinna är enastående. Ska bli kul att se honom växa upp på scen!

Tack till Fritte och Marcus för denna härliga klubb som ni skapat! Applåder och visslingar...

Inga kommentarer: