2007-05-20

Resumé från Älmhult

Detta är ett av de i särklass sjukaste gig jag någonsin gjort!!! Jag hade med mig Mats Andersson och vi var förberedda på att det skulle kunna komma att bli ett udda gig, men att det skulle bli så här hade man inte kunna föreställa sig... Älmhult var platsen, på en krog med en fantastisk skön krögare. Enligt standupkomikern Lars Magnusson som är från Älmhult, så har denne krögare varit väldigt driftig med arrangemang även om älmhultarna tydligen är ett svårflörtat folk. Vi kom dit, lokalen vi skulle hålla till i var kanon.

Showtime var satt kl 22.00. De hade släppt förköpsbiljetter, en var såld. Mannen med kvällens enda förköpsbiljett kom ca 21.30, vi satt och snackade en del, han var norrlänning och hade sett mig i Stockholm Live. Men han var och förblev ensam gäst i lokalen... Klockan blev 22.00, klockan blev 22.15. Nu hade den trevlige krögaren gått från en man på gott humör till en bitter krögare på väldigt dåligt humör som i en enda mening förklarade: detta var sista gången han försökte arrangera nåt för älmhultsborna, att de kunde dra åt helvete och att det alltid blev så här när han försökte bjuda på konserter och dylikt men att han hade lokalerna fulla vid 23.30 med folk som var aspackade och att Småland egentligen borde kallas för Snåland för så fort han försökte med inträde så hade han svårt att få dit folk och att nu var det bara att ställa in kvällen...

Jag tyckte att vi kunde köra ändå, vänta till 22.30 och se om det var några som kommit, och köra för de som var där. Vi hade ju ändå kommit dit! Han var tveksam, men vid 22.20 var det så fyra personer i lokalen, krögaren i baren, tjejen längst ner vid black jack-bordet som satt och snackade i mobiltelefon, och två män längst fram vid ett bord. Norrlänningen med förköpsbiljetten var borta. Jag rådgjorde snabbt med Mats, och istället för att han skulle öppna med tio minuter och jag avsluta med en halvtimme så sa vi att vi skulle köra en double act, vara på scen samtidigt och köra lite var, och prata mycket med publiken. Så satte vi igång mot alla odds.

Och det blev väldigt roligt om än en udda show! Norrlänningen dök upp tio minuter in i showen då jag briefade honom om de skämt han missat till de andras förtjusning. Alltihopa blev väldigt intimt och personligt (vad var alternativet?). Det dök upp en kille till så till slut var det sex personer i lokalen förutom vi. Vi körde lite drygt 30 minuter där Mats och jag varvade lite och anknöt till varandras material och till publiken. Det fungerade bättre än väntat, och vi hade otroligt roligt. Läs här vad Mats Andersson skrivit på sin blogg om kvällen!
Krögaren var på väldigt mycket bättre humör efteråt, och vi fick en underbart minnesvärd kväll på många sätt. Det är sällan man lär känna hela publiken vid namn...

Här hittar du ett ihopklipp av höjdpunkter från kvällen!

Inga kommentarer: