2007-07-03

Testa nytt

Var på MACK ikväll och testade ett par minuter nytt, det var himla kul! De flesta skämten funkade som jag tänkt, en grej föll pladask och på ett annat skämt fick jag betalt på ett oväntat ställe. Imorgon ska jag till "På besök" och köra, ska sätta ihop några av de nya grejerna med gamla godingar tänkte jag.

Mats Andersson gjorde ett av de bästa gig jag sett honom göra, lugn och fin och med skön scennärvaro. Han körde dessutom ett par i princip helt nya skämt som satt som en smäck. Bra jobbat!

För övrigt hände det något spännande under kvällens show. Jag har sett ett antal standupshower, men jag har aldrig varit med om något liknande tidigare. En av kvällens komiker kör ett oskyldigt skämt om ålder varpå en äldre man i publiken surnar till. Komikern uppmärksammar honom ett par gånger för att försöka vinna över honom igen, men då reser sig mannen upp, går till kassan och säger högt och tydligt att han vill ha pengarna tillbaka och man hör ordet personangrepp. Hela publiken märker hans utspel och börjar i samfälld kör att bua åt honom... Mannen lämnar lokalen. Det var en annorlunda upplevelse, men ännu ett bevis på att humor kan uppröra, även om komikern inte menar nåt illa. Skämtet ifråga var inte alls speciellt elakt men han lyckades ändå bli sur.

Vad man än kör för skämt riskerar man att nån i publiken blir stött i kanten. Även om inte personen ifråga reser sig upp och går...

Inga kommentarer: