2008-06-17

Får man skämta om "källarbarnen"?

Alltid när det kommer till svåra saker så kommer frågan om det passar sig att göra skämt på det. TV4 hade skämtat om familjen Fritzl, och folk hade naturligtvis blivit upprörda. Min åsikt är dock att det går att skoja om allt, till och med om så hemska saker som den ödesdigra källaren i Österrike. Sen kan man diskutera när tillfället är lämpligt eller ej, men det är en helt annan diskussion. Själv såg jag inte skämtet/sketchen, så jag har ingen aning om kvalitén, men här är ett litet utdrag av folks kommentarer på Expressens artikel:

Sorry, men den humorn som detta står för, såväl som Parlamentets humor, är bara förnedrande. Det finns inget kul i att förlöjliga människor som inte kan delta och försvara sig själva. Men det är klart, om man inte är bättre komiker än så tar man väl till alla lösningar.
_________________________________

TV4 i Sverige har blivit en skräckTV utan hämningar. Som det skandalösa vinklade lögnaktiga TV reportaget om en kvinna i Sundbyberg som försöker att återhämta sig. En insändare tror att Max Grinndal plockats fram från någon skräckkammare. Men han har nog plockats från rännstenen. Vid grova övertramp bör sändningstillståndet för TV kanaler dras in på ett antal månader eller för gott.
_________________________________

Det var riktigt kul, tycker jag! Ni vet väl förresten vilken favoritlåt "Fritzlern" hade: "Då går jag ner i min källare, där lever jag sällare"....

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Zeid Andersson sa...

Elin! Tycker som du att man får skämta om allt, men inte utan att ta hänsyn till tillfälle, tid och rum m.m. Jag har inte heller sett inslaget, det kanske var roligt, men Svensk humor har förhärdigats de senaste åren just med mantrat "man kan skämta om allt". Att skämta utan hänsyn till känlsor och sammanhang, utan bara vara munfärdig på något aktuellt, det inte humor för mig.

Zeid (som tar humor seriöst :-)

Elin sa...

Jag förstår vad du menar, visst har det blivit lite av en trend att tänja på gränserna på standupscenen på senare år. Men jag tror ändå att man kan skämta om svåra saker med finess.