2008-06-07

On the road, the trail and the sea

Precis hemkommen från Ålandstrippen. Och vilken tripp. Jag var så åksjuk på tåget att jag hade långt framskridna planer på att dra i nödbromsen... Åkte från Malmö 07.14, var framme på Åland 18.00, lokal tid. Tur att det inte är så långt till alla gig!















Jag hade aldrig varit på Åland tidigare. Eller, jag jobbade på Birka Paradise men då landsteg jag aldrig. Åland är ett lustigt ställe. De tillhör Finland, men de pratar svenska (utan brytning), tittar på svensk tv, har koll på Sveriges politik, kultur etc. De har kort sagt stenkoll på Sverige. Och liten eller ingen koll på Finland som de egentligen tillhör. Schizofrent???

Min resa gällde ett framträdande på en trerätters middag för de som går ut nian på Åland. De har haft detta arrangemang flera år, ett drogfritt arrangemang. Så drogfritt så att alla som kommer in på området får blåsa alkotest! Nåt år hade någon artist fått vända i dörren enligt uppgift...

Jag anade att det kunde bli ett svårt gig, men det blev svårare än jag trodde. Nior är ju typ hälften så gamla som jag, men jag hade förberett mig bra och hittat många ingångar i mitt material som jag trodde skulle appellera till dem. Innan jag skulle uppträda skulle det vara en kort paus, men då försvann ca en tredjedel av gänget på 160 pers från lokalen, som för övrigt var en idrottshall av storleken gigantisk. Framför mig i denna enorma lokal har jag då fem långbord där det är rätt tomt här och var. Oklanderligt ljud och ljus tack och lov... Jag jagade igång gänget som var kvar bra från start. Lite trögt var det, men de flesta hängde på eftersom, och jag hanterade hela situationen bra från start till mål. Trots andra direktiv så valde serveringspersonalen dock att servera desserten mitt under mitt framträdande, det störde rejält!

Detta kan vara ett av de svåraste gig jag gjort. Det blev kul trots allt, och jag körde nästan 40 minuter. Ett oerhört lärorikt gig, intressant på mer än ett vis. Stort tack till arrangörerna som servade mig med skjuts och såg till att jag hade det bra! Lycka till med ert viktiga arbete för ungdomar på Åland!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo jag vet hur svårt det kan vara att hålla deras uppmärksamhet, för att inte tala om motivation, i den åldern...
;-)
/Tove

Elin sa...

...men det var mest synd om bandet som körde efter mig. De gjorde entré i en bil rakt in i gympahallen, cool entré, eller hur? För fyra pers i publiken...